Pam Heemskerk
Medisch Pedicure

Loopcentrum Rijnland
Rietschans 72
2352 BB Leiderdorp
Tel:
Mail:
Web:
0642867712
pam@medischpedicureph.nl
medischpedicurePH.nl

De Branche organisatie ProVoet heeft een aantal informatie brochures over de verzorging van voeten uitgebracht o.a. over Diabetes, Gezonde voeten, Reuma, Schimmelnagels, Sporten, Verhoogde gezondheidsrisico’s en Wat kunt u verwachten van de Medisch Pedicure? Deze zijn te bestellen via het contact formulier en kosten €2.50.

 

Pasvorm volwassen schoenen

Een goede pasvorm is belangrijk om voetklachten te voorkomen. De voorvoet moet druk vrij tegen de schacht liggen en de ‘overmaat’ moet ongeveer 1 cm zijn. Modieus schoeisel heeft vaak een te spitse neus. De tenen worden hierdoor naar elkaar toegedrukt, waardoor de bekende hallux valgus (knokkel) ontstaat. Tevens ontstaan vaak drukplekken met eeltvorming en likdoorns, aan de binnen en buiten zijde van de bal van de voet. Rond de hiel moet de schacht goed aansluiten (hielslot). Hierdoor wordt slippen in en uit de schoen voorkomen. De confectie schoen kent drie leest richtingen: Zie tekening. a) rechte (brede) richting, b) normale richting, iets gezwaaid, of c) de gezwaaide richting (supinatieleest). Welke past bij u voet?

 

pasvorm Dit is makkelijk en snel op te meten als u uw grootste voet op een ½ stuk bakpapier legt en eromheen tekent.Op het andere stuk papier uw corresponderende schoen tekenen.Nu legt u het ene papier over het andere heen met de hielen samen en u ziet snel genoeg of de richting van de schoen bij uw voet past.Alle voet delen die over de schoen heen steken zijn plaatsen waar frictie en wrijving op kan gaan treden met als gevolg voet klachten zoals druk plekken, likdoorns en eelt.Als u dit in de schoen winkel doet kunt uw dure miskopen voorkomen.Draag het liefst leren schoenen.Koop de schoen aan het einde van de middag, uw voeten zijn dan dikker en dan voelt u het best of ze goed passen.Houd rekening met de tweede teen die soms langer dan de eerste teen kan zijn.

Pasvorm kinderschoenen

Wanneer voorvoeten onvoldoende ruimte hebben, ontstaan op de lange duur problemen zoals drukplekken en standsafwijkingen. De afdruk van de voet moet binnen de omtrek van de binnenzool vallen, zodat de voet niet door de schacht weggedrukt wordt, of dat met name de voorvoet klem zit in de schoen. De voorvoet moet vrij liggen en ruimte hebben om te groeien. Bij het afwikkelen schuiven de tenen iets naar voren. Hiervoor is een ‘overmaat’ nodig van zo’n 0,75 cm. Vanwege de groei wordt ten tijde van de aanschaf van nieuw schoeisel een overmaat tot maximaal 1,5 cm geadviseerd. De breedte rond de achtervoet is eveneens van belang. Wanneer de schoen te breed is, bestaat er onvoldoende ‘grip’ en zal de hiel in en uit de schoen slippen.

  • Sluiting – Om de voet goed te kunnen fixeren en slippen in en uit de schoen te voorkomen, is het nodig de schoen stevig te kunnen sluiten over de gehele wreef. Dit gaat het best met een vetersluiting, maar klitteband vormt een goed alternatief;
  • Contrefort – Een stevige contrefort (hielstijf) zorgt voor stabilisatie van het onderste spronggewricht met de hiel in neutrale stand. Deze stand is het gunstigst voor een vloeiende afwikkeling;
  • Hakhoogte – In principe zou de voet het best geheel vlak moeten staan in de schoen. In de praktijk wordt zo’n 5° plantairflexie toegestaan;
  • Schacht – Het spreekt voor zich, dat de schacht de tenen niet mag afknellen, maar voldoende ruimte moet bieden;
  • Onderwerk (zool/hak) – Voor een normale, soepele afwikkeling is een flexibele zool nodig met het buigpunt ter hoogte van de bal van de voet. De hardheid van de zool heeft duidelijk invloed op het loopcomfort. Een harde zool op een harde ondergrond veroorzaakt schokken en trillingen die tot in het hoofd doordreunen. Een wat zachtere, verende zool is veel comfortabeler. Een dikke, te zachte zool leidt echter weer tot instabiliteit en een verhoogde kans op verzwikken van de enkel. Een breed onderwerk verhoogt eveneens de stabiliteit. Daarom wordt vaak gezegd: Pas de schoen aan op wat u gaat doen. Sporten, wandelen, tuineren, fietsen of dansen…

 

Schimmelnagels

Het oplopen van een schimmelinfectie aan de teennagels is in veel gevallen te voorkomen, door het nemen van een aantal hygiënische maatregelen.

  • Houd de huid schoon en droog.
  • Was uw voeten dagelijks, liefst zonder zeep.  Gebruik liever een pH-neutrale zeep of een middel zonder zeep;
  • Droog uw voeten goed af, vooral tussen de tenen;
  • Draag sokken van absorberend, natuurlijk materiaal als wol of katoen;
  • Vermijd zoveel mogelijk het dragen van synthetische kousen of panty’s;
  • Trek elke dag schone sokken aan;
  • Draag ventilerende schoenen;
  • Kies liefst voor schoenen van echt leer of linnen, geen rubberen of plastic schoenen;
  • Verwissel na het passen van nieuwe schoenen van sokken;
  • Verwissel dagelijks van schoenen;
  • Desinfecteer schoenen en sokken met een schimmeldodend poeder;
  • Voorkom infectie door slippers in openbare ruimtes als kleedkamers, douches of sauna’s te dragen.
  • Gebruik een nagellakremover zonder acetone (acetone beschadigt de toplaag van de nagel waardoor deze meer vatbaar is voor schimmels).

 

Reuma – Schoen tips

 

Aangepaste schoenen

Veel mensen met voetproblemen beginnen niet graag aan speciale schoenen. Het gevolg is dat ze lange tijd met pijn lopen. Wanneer ze echter eenmaal maatschoenen dragen, zijn ze er vaak heel blij mee.

Maatschoenen hoeven niet lelijk te zijn, zoals vaak wordt gedacht. Een orthopedisch schoenmaker kan prachtige schoenen maken. U heeft invloed op kleur en model. Uw arts kan u een verwijzing naar een orthopedisch schoenmaker geven. Informeer of deze gedeeltelijk vergoed worden bij uw zorgverzekeraar.

 

Koop tips

Bij reumatische klachten aan uw voeten is het belangrijk dat u goede schoenen draagt. Goede wandelschoenen en stevige sportschoenen zijn voorbeelden van goede schoenen.

Veel confectieschoenen hebben niet voldoende kwaliteit voor reumatische voeten. Koop daarom liever schoenen in een speciaalzaak. Die heeft een ruime keus in pasvormen en breedtematen. Koop uw schoenen ’s middags, dan zijn uw voeten vaak wat meer opgezet. Pas altijd beide schoenen.

Goede schoenen – of u ze nu in de winkel koopt of bij een orthopedisch schoenmaker – hebben de volgende eigenschappen:

  • Ze zijn een halve tot 1 centimeter langer dan uw grootste teen;
  • Ze zijn breed genoeg;
  • Hiel- en zijstuk zijn stevig en geven steun;
  • Ze knellen niet bij de bal van de voet. Kies bij voorkeur schoenen zonder stiknaden aan de voorkant.

Met semi orthopedische of orthopedische schoenen kunt u plezieriger en gemakkelijker lopen.  Door goede schoenen kan een orthopedische schoenmaker de gewrichten wat minder laten bewegen en de drukpunten minder laten worden, zodat uw met minder pijn loopt.  Via de huisarts kan men een verwijsbrief krijgen voor de orthopedische schoenmaker.  Deze schoenen wordt dan gedeeltelijk vergoed door uw zorgverzekeraar.

 

Slippies voor koude voeten

Slippies zijn pantoffels gevuld met granen en gedroogde lavendelbloemen. U stopt ze 2 minuten in de magnetron en daarna geniet je zo’n 2,5 uur van heerlijk warme voeten en een subtiele lavendelgeur. Ideaal voor mensen met artritis, artrose, jicht en reuma aan de voeten.   In diverse kleuren en maten verkrijgbaar. Votatile

Niet geschikt voor diabeten.  Er zit geen loopzool in dus het is niet de bedoeling dat u ermee rondloopt.

 

Zweetvoeten

Zie zweetvoeten.  Er zijn speciale Feelmax teensokken ontwikkelt voor zweet voeten te bestellen via de contact page.

 

Sporters

De pedicure kan veel voor je betekenen. Bij klachten, maar ook preventief. Want voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Gelukkig kun je zelf ook van alles doen om je voeten goed in vorm te houden.

  • Draag goede, passende sportschoenen die bedoeld zijn voor de sport die je doet. Draag deze alleen tijdens het sporten;
  • Koop (sport)schoenen altijd aan het einde van de middag. Dan zijn je voeten het dikst;
  • Kies schoenen die goed aansluiten op de wreef, liefst met veter- of klittenbandsluiting;
  • Zorg voor voldoende lengte, wijdte en breedte in je (sport)schoen;
  • Was je voeten meteen na het sporten, het liefst zonder zeep;
  • Schimmelinfecties zijn erg besmettelijk. Douche na het sporten met badslippers en droog je voeten goed af, ook tussen de tenen;
  • Laat overmatig eelt minimaal twee weken voor een wedstrijd verwijderen in verband met mogelijke klachten zoals een branderig gevoel;
  • Knip teennagels recht, niet te kort en houd rekening met de natuurlijke vorm van het witte randje;
  • Smeer je voeten in met een voetcréme, deze houdt de huid soepel;
  • Kies voor schone sokken van natuurlijk, naadloos en vochtabsorberend materiaal;
  • Voorkom een weke huid en laat bij voorkeur (sport)schoenen tussen het dragen 24 uur rusten om het vocht te laten verdampen;

Diabetes

Vraag de gratis brochure aan “Lekker en gezond eten met diabetes” via de diabetes fonds.

Op de Novo Nordisk site zijn ook brochures over voetzorg, sport en beweging, reizen en eten en drinken.

 

Ingroeiende nagels

Knip uw nagels altijd recht en niet te kort af om ingroeien te voorkomen.  Zie voorbeeld.

ingroeiende nagel5